Zelf een CAMPER bouwen? HIER moet je op letten! | HUGEcarguy | (Check de Opel Movano van Erwin!)

 

download bouwtekeningen - werktekeningen - klustekeningen

  • 10.000 bouwtekeningen en Werktekeningen
    .
  • Stapsgewijze Instructies
    .
  • Doe-Het-Zelf Gidsen
    .
  • Gedetailleerde Uitleg
    .
  • Ook geschikt voor Beginners!

==>Download bouwtekeningen hier


 
Leuk man, zo’n camper. Jammer alleen dat die dingen zo schreeuwend duur zijn! Daarom kan het slim zijn om zelf de zaag te zetten in een oude bestelbus: scheelt een hoop geld en is een mooi avontuur. Maar er zijn in Nederland Regeltjesland heel veel dingen waar je op moet letten bij dit proces. Weet waar je aan begint voordat je op vakantie gaat!

Voor AD Auto (check mijn geschreven verhaal ook in de krant en op www.ad.nl/auto) ging ik op onderzoek uit en bezocht ik deze camperkeuring bij de RDW in Roosendaal. Specialist Raymond geeft goeie tips en we horen meteen van camper-eigenaar Erwin hoe hij zijn Opel Movano uit 2002 voor een prikkie wist om te bouwen tot mobiel surfersparadijs.

Enjoy! #HUGEcarguy

10 ReactiesReageer!

  • 0:35 Op zich ben je er dan wel bijna: een lattenbodem, twee zitplaatsen, een tafeltje en een kastje met daarop een gaspitje. Dit alles gewoon simpel vastgeschroefd of gekit op de bodem van de bus. Zolang je de zitplaatsen niet tijdens het rijden wil gebruiken is het allemaal voldoende. In de video wordt het wat ingewikkelder voorgedaan dan het eigenlijk is. Je kunt gewoon een bus kopen, snel en licht ombouwen en hem een week later als camper laten omkeuren. Daarna kun je op je gemakje de camper uitgebreid inbouwen terwijl je al van het lage belasting- en verzekeringstarief gebruikmaakt.

  • Grappig, in 1996 was het wel voldoende om een lattenbodem en gaspitje in je busje te schroeven om een camperkenteken te krijgen. Zo heb ik het toen gedaan, en daarna de bus afgebouwd. Scheelde veel gewicht en wegenbelasting

  • Oei, oei, oei, ik mis het hele BPM verhaal in deze video. Bij een nieuwe bus die je ombouwt kun je zomaar 13.000 euro BPM moeten neerleggen om een bedrijfsbus als personenauto/camper te mogen gebruiken. Gelukkig loopt het BPM bedrag terug als de bus ouder is. Bij een bus van 7 jaar is de rest-BPM nog zo'n 20% van het originele bedrag. Toch nog een bedrag om rekening mee te houden! Als je op Marktplaats kijkt zie je bijna alle prijzen exclusief BTW. Je betaalt dus 21% meer dan de prijs die je in eerste instantie ziet. Als je een bus op het zelfde niveau wilt brengen als een fabriekscamper (wc, douche, boiler, verwarming, vaste watertanks, koelkast, huishoud accu, omvormer, zonnepanelen enz) geef je al snel 10.000 euro uit aan spullen. Dat hoeft natuurlijk niet, zoals je hier ziet. Maar dan ben je gebonden aan campings voor sanitair en stroom. Bedenk dus goed wat je wilt en verwacht. Het blijft leuk om te doen!

  • Je kunt ook uw bus ombouwen en hem formeel (Zoals in mijn geval ''Voor België'') op Lichte Vracht ingeschreven laten, (Dan kost het niets) Hoe de vorm en kleur van de kastjes en panelen zijn maakt niet zoveel uit voor de keuring, maar de basis (Caroserie) moet dan ongewijzigd, en het originele tussen paneel mag niet verwijdert worden, Ook heb ik geen ramen geplaatst, enkel een rooster in een van de achterdeuren om verluchting, (Was om m'n persoolijke voorkeur, om hem discreet te houden bij wild te camperen, ''Wat M'n favoriete voorkeur is, Ben wildcampeerder (Zie Playlist https://www.youtube.com/watch?v=TCMxYBYRQ5Q&list=PLQHa7BSghKZtlLu2KAcVk92RS5Y8gjLgi '') Let er dan wel op dat nutsvoorzieningen (Water, kook, bed) niet vast maar wegneembaar zijn, (Zie video van mijn busje ''campertje'', Klik linkje https://www.youtube.com/watch?v=vqZ2rMMqzls&list=PLQHa7BSghKZuvsV8dP1VT9_6GwISc7zoY&index=3

Reageer

Your email address will not be published. Required fields are marked *